Ongewenst gedrag van verhuurders melden

Algemeen

Zoekt of huurt u een woning van een verhuurder? En vindt u dat de verhuurder discrimineert of bedreigt? Te hoge borg vraagt of oneerlijke servicekosten rekent? Dan kunt u met onderstaand formulier ongewenst gedrag van deze verhuurder melden.

Nodig bij uw aanvraag

  • Naam, adres, telefoonnummer en e-mailadres. U kunt ook anoniem een melding doen. U geeft uw gegevens dan niet.
  • Gegevens van de verhuurder of de verhuurbemiddelaar waarover u de melding maakt.
  • Adres, als het om een woning gaat die u huurt of wilt huren.
  • Beschrijving van de situatie, als dat kan met foto’s en bijlagen. 

Wat u moet weten

  • Als u bij een woningcorporatie huurt dan meldt u de klacht bij de corporatie. Die handelen de klacht zelf af.
  • We kunnen niet alle meldingen controleren, gebruiken of oplossen. Soms moeten we een dossier maken en dat kost tijd. Goede meldingen zijn daarom erg belangrijk. Meldingen van ernstige situaties en meldingen met goede informatie pakken we altijd op. 

Wanneer kunt u een melding doen

  • Als u ongewenst gedrag ervaart bij het zoeken naar een particuliere huurwoning.
  • Als u een woning huurt van een particuliere verhuurder of verhuurbemiddelaar. Een verhuurbemiddelaar brengt huurders in contact met particuliere verhuurders.
  • Als u een buitenlandse werknemer bent met een werk-huurcontract. U werkt en woont dan via een uitzendbureau. 

Wat verstaan we onder ongewenst gedrag

  • Discriminatie
  • Bedreiging of bang maken
  • Te hoge borg vragen (meer dan 2 maanden kale huur)
  • Geen schriftelijk huurcontract ontvangen
  • Verhuurder geeft geen goede informatie over:
    • Uw rechten en plichten bij de huur van de woning (die niet in het huurcontract staan).
    • De hoogte van de borg en wanneer u die terugkrijgt als het huurcontract stopt.
    • Informatie hoe u met de verhuurder in contact kunt komen.
    • Contactinformatie van het meldpunt ongewenst verhuurgedrag.
    • De servicekosten: u moet een compleet overzicht van de kosten krijgen. 

Na uw aanvraag

  • U krijgt een bericht van uw melding. We beoordelen uw melding zo snel mogelijk. Het is niet altijd mogelijk u daarover te informeren. Bijvoorbeeld omdat u de melding anoniem deed.
  • Blijkt na uw melding dat de verhuur van de woning niet voldoet aan de regels? Dan kan de gemeente de verhuurder verplichten om de woning volgens de regels te verhuren. Of zij geeft de verhuurder een boete. Als de situatie niet heel dringend is, controleert de gemeente de melding later. 

Kosten

Het melden van ongewenst gedrag is gratis.

Contact

  • Telefoon: 0598 - 37 37 37
  • E-mail: gemeente@midden-groningen.nl