Overzicht veranderingen afvalinzameling 2026
Algemeen
In 2024 heeft de raad besloten de kosten en opbrengsten van het inzamelen en het verwerken van afval in balans te brengen (kostendekkend). Dit gaan we in 2026 doen. Om het vastrecht voor de afvalstoffenheffing niet te hoog te laten worden, verlagen we de kosten. Zonder maatregelen zou het vastrecht flink stijgen. Door de maatregelen hieronder stijgt het vastrecht in 2026 nu gemiddeld met € 23,83. Dat zou anders bijna € 60,00 geweest zijn. Hieronder leest u wat dat voor u betekent.
Wat verandert er vanaf 1 januari 2026?
Wat verandert er vanaf 1 januari 2026?
-
Vanaf 1 januari 2026 zamelen we het restafval het hele jaar door 1 keer in de 4 weken in. Dat is 13 keer over het hele jaar. Dat is nu nog 1 keer in de 2 weken.
De meeste gemeenten zamelen het restafval nu ook al 1 keer in de 4 weken in. In de vragenlijst van 2021/2022 gaven veel inwoners aan dat ze de restafvalcontainer niet altijd aan de weg zetten en dat het restafval ook wel wat minder vaak ingezameld kan worden. Dat zien we terug bij de inzameling.
We zien dat 84% van de huishoudens in onze gemeente de restafvalcontainer maximaal 13 keer in het jaar aanbiedt. Daarom hebben we ervoor gekozen het restafval minder vaak in te zamelen.
Is dit voor u een probleem? Onze afvalcoaches helpen u graag. U kunt ook een extra restafvalcontainer aanvragen.
-
Vanaf 1 januari 2026 zamelen we het GFT-afval het hele jaar door 1 keer in de 2 weken in. Ook in de zomer. Vanaf 1 januari 2026 vragen we ook €2,- per keer dat u uw GFT-container van 240 liter laat legen. Voor een 140 liter container is dat €1,20 per keer.
De meeste gemeenten zamelen het GFT-afval nu ook al 1 keer in de 2 weken in. Bij de inzameling zien we dat veel GFT-containers niet vol aan de weg gezet worden. De meeste containers zijn zelfs minder dan halfvol. Daarom hebben we ervoor gekozen het GFT-afval minder vaak in te zamelen. Door een vergoeding voor iedere lediging te vragen, willen we stimuleren dat containers minder vaak en voller aan de weg gezet worden.
Is dit voor u een probleem? Onze afvalcoaches helpen u graag. U kunt ook een extra GFT-container aanvragen.
-
Vanaf 1 januari 2026 vragen we een bedrag per keer dat u afval inlevert bij het Groenafvalbrengpunt. Het gaat om € 5,00 per KUUB (1m3). Voor een halve KUUB betaalt u € 2,50. Op dit moment is dat nog gratis.
Het beheer van het Groenafvalbrengpunt (materiaal, mensen) en het verwerken van het afval kost de gemeente geld. Daarom vragen we een bijdrage per keer dat u uw groen afval komt inleveren.
-
Vanaf 2026 passen we de openingstijden van het Groenafvalbrengpunt in Sappemeer (De Vosholen 101A) aan. We zien dat het in het voorjaar en het najaar drukker is bij het Groenafvalbrengpunt. Door de openingstijden daar op af te stemmen kunnen we medewerkers efficiënter inzetten en op kosten besparen. Van november tot en met februari is het Groenafvalbrengpunt daarom op minder dagen geopend. De openingstijden vanaf 1 januari 2026 zijn:
Door de week
Openingstijden Groenafvalbrengpunt Sappemeer door de week Periode Dagen Tijden 1 januari tot en met 28 februari Maandag en vrijdag 08:00 - 12:00 uur en 12:45 - 16:00 uur 1 maart tot en met 31 oktober Maandag, donderdag en vrijdag. 08:00 - 12:00 uur en 12:45 - 16:00 uur 1 november tot en met 31 december Maandag en vrijdag. 08:00 - 12:00 uur en 12:45 - 16:00 uur Zaterdag
Openingstijden Groenafvalbrengpunt Sappemeer zaterdag Periode Dagen Tijden April, mei, september, oktober Elke zaterdag 08:00 - 12:00 uur Juni, juli, augustus De zaterdagen in de oneven weken 08:00 - 12:00 uur 1 november tot en met 31 maart Gesloten op zaterdagen. Gesloten.
Afvalwijzer 2026 staat online
De data voor het inzamelen van afval in 2026 staan online. Voor het komende jaar zijn er veel veranderingen in de routes. Het kan zijn dat we op andere dagen het afval bij u ophalen. Kijk daarom goed wanneer wij het afval in 2026 in uw straat komen ophalen.
In de Afvalwijzer vindt u alle ophaaldagen. Vul uw postcode en huisnummer in. U krijgt dan een overzicht van de ophaaldagen
Extra hulp of extra container?
Onze afvalcoach helpt u graag met het nog beter scheiden en verminderen van afval op een manier die bij u en uw woonsituatie past. U kunt een afspraak maken door een e-mail te sturen naar afvalcoach@midden-groningen.nl.
U kunt via de website van de gemeente een extra container aanvragen. En als u op dit moment een 140 liter container heeft, kunt u ook een grotere container aanvragen.
Afvalstoffenheffing
In 2024 heeft de gemeenteraad besloten heeft de kosten en opbrengsten in balans te brengen (kostendekkend). Zonder de maatregelen hierboven zou het vastrecht flink stijgen. Met de maatregelen stijgt het vastrecht in 2026 nu gemiddeld met € 23,83. Dat zou anders bijna € 60,00 geweest zijn.
De nieuwe tarieven vindt u vanaf eind december 2025 op de website van de gemeente.
Let op! Wat dat concreet voor u betekent, hangt erg af van uw persoonlijke situatie. Hoe beter u uw afval scheidt, hoe minder u betaalt. Oud papier, verpakkingsafval (PMD), glas en textiel kunt u gratis aanbieden. U betaalt in Midden-Groningen naast de vaste kosten alleen voor het aanbieden van het restafval, grof huishoudelijk afval, en het GFT-afval.