Uittreksel basisregistratie personen
In de basisregistratie personen (BRP) staan gegevens van alle inwoners van Nederland. U kunt een uittreksel van uw eigen gegevens opvragen. Op een standaard uittreksel staan altijd uw naam, geboortedatum, geboorteplaats en huidig adres. Bij de aanvraag geeft u aan wat u nodig heeft.
Aanvragen
Direct online aanvragen
- Gebruik het digitale formulier. U logt in met uw DigiD.
- Vul de gegevens in en geef aan welke informatie op het uittreksel moet staan.
- U betaalt het uittreksel online met iDEAL.
- U krijgt het uittreksel binnen 5 werkdagen per post thuisbezorgd.
Persoonlijk aan de balie aanvragen
- Maak daarvoor eerst meteen een afspraak met de gemeente.
- Neem een geldig identiteitsbewijs mee.
- U betaalt aan de balie en kunt het uittreksel meteen meenemen. Als u een uittreksel voor uw partner wilt ophalen moet u een schriftelijke toestemming hebben en een geldig identiteitsbewijs van uw partner en uzelf. Voor kinderen tot 16 jaar kunt u dit zonder toestemming aanvragen.
Schriftelijk aanvragen
- U stuurt een brief of een mail naar gemeente Midden-Groningen, team Contactplein, Postbus 75, 9600 AB Hoogezand / baliepost@midden-groningen.nl met uw verzoek om het uittreksel.
- U stuurt een kopie mee van uw geldige identiteitsbewijs. De gemeente stuurt u de nota. Na betaling sturen we het uittreksel binnen 5 werkdagen per post toe.
U kunt een internationaal uittreksel ook digitaal aanvragen.
Goed om te weten
Een BRP kunt u nodig hebben als:
- U gaat reizen met minderjarige kinderen. Meer informatie vindt u op de website van de Rijksoverheid.
- Als de woningstichting u vraagt om een woonhistorie.
- Als u uw auto wilt overschrijven.
- U een huwelijk sluit of een echtscheiding aanvraagt.
- Voorkom extra kosten. Op internet zijn commerciële partijen actief die voor u een uittreksel basisregistratie personen kunnen aanvragen. Deze bedrijven zijn géén onderdeel of partner van de gemeente Midden-Groningen.
Er zijn meerdere soorten uittreksels. Hierop staan verschillende gegevens. Daarom is het belangrijk dat u goed aangeeft waarvoor u het uittreksel nodig heeft. Dan kan de gemeente een uittreksel maken waar de juiste gegevens op staan.
Kosten
Soort uittreksel | 2021 |
---|---|
Uittreksel (via internet) | € 8,10 |
Uittreksel (via afspraak balie) | € 9,95 |
Uittreksel (via post of e-mail) | € 11,90 |