Uittreksel basisregistratie personen

In de basisregistratie personen (BRP) staan gegevens van alle inwoners van Nederland. U kunt een uittreksel van uw eigen gegevens opvragen. Op een standaard uittreksel staan altijd uw naam, geboortedatum, geboorteplaats en huidig adres. Bij de aanvraag geeft u aan wat u nodig heeft.

Aanvragen

Direct online aanvragen

  • Gebruik het digitale formulier. U logt in met uw DigiD.
  • Vul de gegevens in en geef aan welke informatie op het uittreksel moet staan.
  • U betaalt het uittreksel online met iDEAL.
  • U krijgt het uittreksel binnen 5 werkdagen per post thuisbezorgd.

Persoonlijk aan de balie aanvragen

  • Maak daarvoor eerst meteen een afspraak met de gemeente.
  • Neem een geldig identiteitsbewijs mee.
  • U betaalt aan de balie en kunt het uittreksel meteen meenemen. Als u een uittreksel voor uw partner wilt ophalen moet u een schriftelijke toestemming hebben en een geldig identiteitsbewijs van uw partner en uzelf. Voor kinderen tot 16 jaar kunt u dit zonder toestemming aanvragen.

Schriftelijk aanvragen

  • U stuurt een brief of een mail naar gemeente Midden-Groningen, team Contactplein, Postbus 75, 9600 AB Hoogezand / baliepost@midden-groningen.nl met uw verzoek om het uittreksel.
  • U stuurt een kopie mee van uw geldige identiteitsbewijs. We sturen het uittreksel binnen 5 werkdagen per post toe. De gemeente stuurt u hiervoor een nota.

U kunt een internationaal uittreksel ook digitaal aanvragen.

Goed om te weten

Een BRP kunt u nodig hebben als:

  • U gaat reizen met minderjarige kinderen. Meer informatie vindt u op de website van de Rijksoverheid
  • Als de woningstichting u vraagt om een woonhistorie.
  • Als u uw auto wilt overschrijven.
  • U een huwelijk sluit of een echtscheiding aanvraagt.
  • Voorkom extra kosten. Op internet zijn commerciële partijen actief die voor u een uittreksel basisregistratie personen kunnen aanvragen. Deze bedrijven zijn géén onderdeel of partner van de gemeente Midden-Groningen.

Er zijn meerdere soorten uittreksels. Hierop staan verschillende gegevens. Daarom is het belangrijk dat u goed aangeeft waarvoor u het uittreksel nodig heeft. Dan kan de gemeente een uittreksel maken waar de juiste gegevens op staan.

Kosten

Soort uittreksel 2021
Uittreksel (via internet) €  8,10
Uittreksel (via afspraak balie) €  9,95
Uittreksel (via post of e-mail) € 11,90