Wat doet u bij een rioolverstopping of wateroverlast

Algemeen

Voor een verstopping in huis of op eigen terrein moet u zelf een loodgieter inschakelen. Ligt het verstopte riool onder de openbare weg? Of is er wateroverlast op straat door een verstopte put? Meld dit dan via de knop hieronder.

Nodig bij uw melding

  • Naam en adres.
  • Soort melding: verstopping, stank of verzakking.
  • Eventuele foto’s en bouwtekeningen.

Wat u moet weten

Stel eerst vast of de oorzaak van de verstopping op uw eigen grond ligt. Een loodgietersbedrijf kan zien waar de verstopping zit. Doe dit voordat u een melding maakt.

  • Is het ontstoppingsstuk leeg? Dan zit de verstopping op uw eigen terrein. U moet de verstopping zelf oplossen of u belt een loodgietersbedrijf.
  • Staat het ontstoppingsstuk vol? De verstopping zit op grond van de gemeente. U maakt een melding via Fixi(link is extern) of u belt de gemeente op 0598 – 37 37 37. Laat het ontstoppingsstuk openliggen. 

Na uw melding

De gemeente neemt uw melding verder in behandeling. Laat het ontstoppingsstuk openliggen.

Kosten

  • Is het riool verstopt op uw eigen terrein of in uw woning? Dan zijn de kosten voor uzelf.
  • Zit de verstopping op gemeentelijke grond en u heeft kosten gemaakt voor het opgraven van het ontstoppingsstuk? De gemeente vergoedt deze kosten tot € 100,00. Blijkt dat de verstopping komt door verkeerd gebruik van het riool? Dan betaalt de gemeente deze kosten niet terug. Bekijk voor meer informatie de Aansluitverordening Riolering(link is extern).

Let op! De gemeente betaalt nooit kosten terug voor het ontstoppen of repareren door een loodgietersbedrijf. Ook al blijkt de verstopping achteraf op de grond van de gemeente te zitten.

Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen riolering

Elke afwateringsput heeft een stankafsluiter die rioollucht tegenhoudt. Als deze niet goed werkt of droog staat, kan er een rioollucht op straat ontstaan.

Denkt u dat de overlast door stank uit het gemeentelijke riool komt? Laat dan een melding achter via Fixi(link is extern). De gemeente kan het probleem meestal oplossen. Dit doen ze door het goed vastmaken van de stankafsluiter, een andere stankafsluiter te plaatsen of water in de kolk te laten lopen.

Op de pagina een rioolaansluiting aanvragen kunt u dit regelen. 

Bij een borrelende riolering of stankoverlast is vaak een probleem met de ontluchting van het riool. 

  • Controleer de ontluchting: Borrelende geluiden en stank ontstaan vaak door een probleem met de ontluchtingspijp op het dak. Controleer of deze niet verstopt is.
  • Vul de stankafsluiters: Vul de watersloten (bijvoorbeeld onder de wastafel of douche) met water. Droge afsluiters kunnen geuren doorlaten.
  • Bij oudere huizen: Controleer of regenpijpen zijn afgekoppeld of dat leidingen tijdens verbouwingen zijn verwijderd. Dit kan ontluchtingsproblemen veroorzaken.
  • Plaats een ontlastput: Bij zware regen kan een ontlastput helpen om regenwater direct af te voeren. Hierdoor raakt de riolering niet overbelast.

Helpt dit niet? Neem dan contact op met een loodgieter voor meer hulp. Voorkom problemen door regelmatig onderhoud van uw riolering en ontluchtingspijpen.

Voor meer informatie zie dit filmpje: Hoe houd ik het regenwater buiten(link is extern)

Woningen in het buitengebied hebben vaak drukriolering. Dan staan er groene of grijze kasten langs de weg of op het terrein. Grote kasten melden storingen automatisch. Kleinere kasten hebben een rode lamp voor storingen.

Brandt de rode lamp op de groene/grijze kast? Dit moet u doen:

  • Tijdens of na regenbui: Brandt de rode lamp na een (hevige) regenbui? Dit kan door hoog water in de drukriolering komen. Wacht af, de lamp gaat meestal vanzelf weer uit.
  • Blijft de lamp branden? Als de rode lamp ook bij droog weer blijft branden, is er sprake van een storing. Meld dit direct bij de gemeente via Fixi(link is extern)
  • Open of beschadigde kast: Is het deurtje open of de kast beschadigd? Meld dit bij de gemeente, met het kastnummer en de locatie via Fixi(link is extern)

Huishoudelijk afvalwater mogen we niet ongezuiverd lozen op oppervlaktewater zoals bijvoorbeeld een sloot. Huishoudelijk afvalwater wordt daarom opgevangen in het riool en gezuiverd in een rioolwaterzuiveringsinstallatie (rwzi). 

Vooral in het buitengebied heeft niet ieder huishouden een aansluiting op het gemeentelijke riool. 

Is dit bij u het geval? Dat betekent dat u het huishoudelijk afvalwater zelf lokaal moet zuiveren met behulp van een IBA (Individuele Behandeling Afvalwater) of septic tank. 

Wanneer u zelf eigenaar bent van de IBA/septic tank

Het huishoudelijk afvalwater kan lokaal gezuiverd worden met een IBA of septic tank. Bent u zelf eigenaar van de IBA of septic tank? Dan bent u ook verantwoordelijk voor storingen of problemen die er kunnen zijn. 

Gemeentelijke IBA 

Sommige huishoudens maken gebruik van een gemeentelijke IBA. Dit zijn percelen die rond 2007 meegedaan hebben met het IBA-project dat toen liep. Waterschap Hunze en Aa’s verzorgt het beheer en onderhoud van de gemeentelijke IBA’s in onze gemeente. Is er een storing of een probleem? Bel dan met het waterschap Hunze en Aa’s: 0900 - 33 66 990.

Op de website van het waterschap(link is extern) staan ook handige tips over hoe u het probleem zelf kunt oplossen.

  • Spoel alleen toiletpapier, ontlasting en urine door: Gooi geen vet, doekjes, tampons, etensresten of verf in de gootsteen of wc. Lever schadelijk afval in bij het afvalbrengstation.
  • Ontvet de afvoer regelmatig: Gebruik soda en heet water om verstoppingen te voorkomen.
  • Gebruik minder tegels in de tuin: Kies voor gras of planten zodat regenwater kan wegzakken.
  • Gebruik een regenton: Vang regenwater op in een ton. Dit kan u bijvoorbeeld gebruiken voor de tuin. Bekijk op de pagina 'subsidie aanschaf regenton' of u hier een vergoeding voor kunt krijgen. 
  • Minder water gebruiken: Gebruik spaarknoppen en zuinige wasprogramma's om water te besparen.
  • Gooi afval in de prullenbak: Zo voorkomt u verstoppingen en schade aan natuur en dieren.

Contact

Heeft u nog vragen, neem dan contact op via 0598 – 37 37 37 of gemeente@midden-groningen.nl. Buiten werktijd en in het weekend komt uw telefoontje uit bij de storingsdienst.