Adresonderzoek
Algemeen
Denkt u dat er iemand op uw adres staat ingeschreven, maar er niet woont? Of denkt u dat op een adres meer personen verblijven dan staan ingeschreven? U kunt de gemeente dan vragen om een adresonderzoek op te starten via onderstaande knop. Het onderzoek duurt minimaal 3 maanden.
Wij proberen dan uit te zoeken waar deze persoon woont en als het nodig is dan passen wij de Basisregistratie Personen (BRP) aan.
Een aanvraag doen
Nodig bij uw aanvraag
- De naam van de persoon en het te onderzoeken adres.
- De reden van het adresonderzoek.
- Uw eigen naam, adres en contactgegevens.
Kosten
Het aanvragen van een adresonderzoek is gratis.
U staat in adresonderzoek
Twijfelt de gemeente of u juist ingeschreven staat in de Basisregistratie Personen (BRP)? Dan kunnen we een adresonderzoek starten.
Tijdens een adresonderzoek controleren we of u nog steeds woont op het adres waar u ingeschreven staat. Daarvoor zoeken we contact met u.
Goed om te weten
Goed om te weten
-
Als u niet reageert, kan dit grote gevolgen hebben:
- U kunt een boete opgelegd krijgen van maximaal €325.
- U krijgt geen huurtoeslag, zorgtoeslag of kinderbijslag meer.
- Uw zorgverzekering kan stoppen.
- U kunt geen paspoort, ID-kaart of rijbewijs meer aanvragen.
- U kunt geen uitkering of andere hulp van de overheid meer krijgen.
- Uw DigiD wordt geblokkeerd.
-
- De gemeente probeert u op verschillende manieren te bereiken: via de post, telefoon, e-mail of social media.
- We sturen brieven naar het adres waar u staat ingeschreven. Als het bekend is, sturen we ook brieven naar uw vermoedelijke adres.
- Ook kan de gemeente de gegevens gebruiken die we hebben bij de melding over uw onjuiste inschrijving.
-
- Bel het telefoonnummer in de brief die u heeft gekregen.
- U kunt ook het algemene nummer van de gemeente Midden-Groningen bellen: 0598 - 37 37 37.
Informatie geven of verhuizing doorgeven
- De gemeente vraagt u om informatie. Geef alle gevraagde informatie zo compleet mogelijk.
- Bent u verhuisd? Geef dit dan meteen door.
- U moet ingeschreven staan op het adres waar u echt woont.
- Verblijft u ergens tijdelijk? Ook dan moet u uw verhuizing doorgeven.
-
U bent wettelijk verplicht om informatie te geven wanneer wij hierom vragen.
De gemeente kan u vragen om:
- Mondeling of schriftelijk te vertellen waar u woont.
- Bewijsstukken te laten zien.
- Langs te komen voor een gesprek.
-
- Reageert u niet of levert u te weinig bewijs? Dan verandert de gemeente uw inschrijving in de BRP.
- We schrijven u dan in op een ander vermoedelijk adres of als ‘vertrokken’.
Aantonen dat uw inschrijving klopt
Met bewijsstukken laat u zien dat uw inschrijving klopt. Welke stukken dat zijn, hangt af van uw situatie.
U bent wettelijk verplicht om dit aan ons op te sturen binnen het door ons gestelde termijn.
U kunt de informatie op 3 manieren inleveren
- Persoonlijk langsbrengen bij een locatie van de gemeente.
- Via het contactformulier.
- Per post opsturen naar:
Team Contactplein
Adresonderzoeken
Postbus 75
9600 AB Hoogezand