Adresonderzoek

Algemeen

Denkt u dat er iemand op uw adres staat ingeschreven, maar er niet woont? Of denkt u dat op een adres meer personen verblijven dan staan ingeschreven? U kunt de gemeente dan vragen om een adresonderzoek op te starten via onderstaande knop. Het onderzoek duurt minimaal 3 maanden.

Wij proberen dan uit te zoeken waar deze persoon woont en als het nodig is dan passen wij de Basisregistratie Personen (BRP) aan.

Een aanvraag doen

Nodig bij uw aanvraag

  • De naam van de persoon en het te onderzoeken adres.
  • De reden van het adresonderzoek.  
  • Uw eigen naam, adres en contactgegevens.

Kosten

Het aanvragen van een adresonderzoek is gratis. 

U staat in adresonderzoek

Twijfelt de gemeente of u juist ingeschreven staat in de Basisregistratie Personen (BRP)? Dan kunnen we een adresonderzoek starten. 

Tijdens een adresonderzoek controleren we of u nog steeds woont op het adres waar u ingeschreven staat. Daarvoor zoeken we contact met u. 

Goed om te weten

Goed om te weten

Als u niet reageert, kan dit grote gevolgen hebben:

  • U kunt een boete opgelegd krijgen van maximaal €325.
  • U krijgt geen huurtoeslag, zorgtoeslag of kinderbijslag meer.
  • Uw zorgverzekering kan stoppen.
  • U kunt geen paspoort, ID-kaart of rijbewijs meer aanvragen.
  • U kunt geen uitkering of andere hulp van de overheid meer krijgen.
  • Uw DigiD wordt geblokkeerd.
  • De gemeente probeert u op verschillende manieren te bereiken: via de post, telefoon, e-mail of social media.
  • We sturen brieven naar het adres waar u staat ingeschreven. Als het bekend is, sturen we ook brieven naar uw vermoedelijke adres.
  • Ook kan de gemeente de gegevens gebruiken die we hebben bij de melding over uw onjuiste inschrijving
  • Bel het telefoonnummer in de brief die u heeft gekregen.
  • U kunt ook het algemene nummer van de gemeente Midden-Groningen bellen: 0598 - 37 37 37.
Informatie geven of verhuizing doorgeven
  • De gemeente vraagt u om informatie. Geef alle gevraagde informatie zo compleet mogelijk.
  • Bent u verhuisd? Geef dit dan meteen door.
  • U moet ingeschreven staan op het adres waar u echt woont.
  • Verblijft u ergens tijdelijk? Ook dan moet u uw verhuizing doorgeven. 

U bent wettelijk verplicht om informatie te geven wanneer wij hierom vragen. 

De gemeente kan u vragen om:

  • Mondeling of schriftelijk te vertellen waar u woont.
  • Bewijsstukken te laten zien.
  • Langs te komen voor een gesprek.
  • Reageert u niet of levert u te weinig bewijs? Dan verandert de gemeente uw inschrijving in de BRP.
  • We schrijven u dan in op een ander vermoedelijk adres of als ‘vertrokken’.

Aantonen dat uw inschrijving klopt

Met bewijsstukken laat u zien dat uw inschrijving klopt. Welke stukken dat zijn, hangt af van uw situatie. 

U bent wettelijk verplicht om dit aan ons op te sturen binnen het door ons gestelde termijn. 

U kunt de informatie op 3 manieren inleveren

  • Persoonlijk langsbrengen bij een locatie van de gemeente.
  • Via het contactformulier.
  • Per post opsturen naar: 
    Team Contactplein
    Adresonderzoeken
    Postbus 75
    9600 AB  Hoogezand