Centraal Stembureau en Gemeentelijk Stembureau

Algemeen

Taken van een Centraal en Gemeentelijk Stembureau

Centraal Stembureau en Gemeentelijk Stembureau

De gemeente is verantwoordelijk voor de organisatie van verkiezingen. Zij volgen hierbij de regels van de Kieswet. Voor iedere verkiezing wordt een centraal stembureau en een gemeentelijk stembureau ingesteld.

Taken Centraal Stembureau

De taken van het Centraal Stembureau zijn:

  • Registeren van namen ('aanduidingen') van politieke partijen.
  • In ontvangst nemen van kandidatenlijsten.
  • Beoordeling van de geldigheid van de kandidatenlijsten en de handhaving van de daarop voorkomende kandidaten.
  • Nummeren van de kandidatenlijsten.
  • Bekendmaking definitieve uitslag gemeenteraadsverkiezing en zetelverdeling.
    De burgemeester is de voorzitter van het centraal stembureau. De andere leden worden benoemd en ontslagen door het college van Burgemeester en Wethouders. De leden worden voor 4 jaar benoemd.

Taken Gemeentelijk Stembureau

De taken van het Gemeentelijk Stembureau zijn:

  • Uitvoeren centrale stemopneming. Dit houdt in dat het aantal stemmen op een kandidaat van een lijst wordt vastgesteld.
  • Vaststellen voorlopige uitslag van de verkiezing op gemeenteniveau.

Er is een voorzitter en tenminste één plaatsvervangend voorzitter. Er is geen maximumaantal leden.

Het gemeentelijk stembureau kan geholpen worden door ondersteuners, bijvoorbeeld om stemmen te tellen.

De ondersteuners voeren alleen taken uit onder verantwoordelijkheid van het gemeentelijk stembureau. Zij mogen niet beslissen of een stem geldig of ongeldig is. Ook zijn er ondersteuners die de uitslagen verwerken in de OSV-software van de Kiesraad.

De bevoegdheid om leden (en ondersteuners) te benoemen mag door het Team Verkiezingen worden gedaan. Het Team mag dit doen in naam van het college van Burgemeester en Wethouders. Hiervoor is een besluit genomen.

De benoeming loopt af als de nieuwe leden van de gemeenteraad zijn toegelaten.