Verwijderen autowrak Erasmusweg 21, 9602 AB Hoogezand
Constatering
Op 29 april 2025 hebben twee toezichthouders van de gemeente Midden-Groningen geconstateerd dat aan de Erasmusweg 21 te Hoogezand al geruime tijd een autowrak geparkeerd staat. Het betreft een auto van het merk Subaru met het kenteken PH-09-YAZ.
De gemeente Midden-Groningen heeft een brief op het autowrak aangeplakt met daarop de mededeling dat de eigenaar voor 15 juni 2025 het autowrak dient te verwijderen.
Op 16 september 2025 heeft een toezichthouder van de gemeente Midden-Groningen geconstateerd dat het autowrak niet is verwijderd.
Toepasselijke regelgeving
Op grond van artikel 5:5 Algemene plaatselijke verordening Midden-Groningen 2025 (APV) is het verboden om een voertuig dat rijtechnisch in onvoldoende staat van onderhoud en tevens in een kennelijk verwaarloosde toestand verkeert, op de weg te parkeren.
‘’Weg’’ betekent in de APV hetgeen in artikel 1, eerste lid onder b van de Wegenverkeerswet 1994 daaronder wordt verstaan.
De tekst van artikel 5:5 lid 1 APV luidt:
Het is verboden een voertuig dat rijtechnisch in onvoldoende staat van onderhoud en tevens in een kennelijk verwaarloosde toestand verkeert op de weg te parkeren.
Overtreding
Gelet op de technische staat van het voertuig, is sprake van een voertuig dat rijtechnisch in onvoldoende staat van onderhoud en tevens in een kennelijk verwaarloosde toestand verkeert. Het autowrak beschikt over zachte autobanden en er is geen kentekenplaat aanwezig aan de voorkant.
Door het autowrak te parkeren op de weg, wordt gehandeld in strijd met artikel 5:5 lid 1 van de APV. De huidige situatie levert daarom een overtreding op. De gemeente Midden-Groningen is van mening dat de overtreding zo spoedig mogelijk beëindigd dient te worden.
Last onder bestuursdwang
De gemeente Midden-Groningen zal handhavend optreden door het opleggen van een last onder bestuursdwang.
Bent u eigenaar van dit autowrak? Dan verzoeken wij u deze voor uiterlijk 20 oktober 2025 van de openbare weg te verwijderen en verwijderd te houden. In concreto betekent dit: het weg (laten) slepen en/of verplaatsen van het autowrak van de weg.
Indien het autowrak na 20 oktober 2025 niet is verwijderd, wordt het autowrak door de gemeente verwijderd en dertien weken opgeslagen op de gemeentewerf. De kosten die de gemeente maakt ter uitvoering van deze last, waaronder de ophaalkosten en opslagkosten, zullen op de overtreder worden verhaald.
Gedurende de dertien weken wordt de rechthebbende in de gelegenheid gesteld om het autowrak terug te verkrijgen.
Op grond van artikel 5:29 lid 4 Algemene wet bestuursrecht, kan de gemeente de teruggave opschorten zolang de kosten van de toepassing van de bestuursdwang niet zijn voldaan.
Na het verstrijken van de dertien weken heeft de rechthebbende niet langer recht op teruggave van het autowrak en is de gemeente ingevolge artikel 5:30 lid 1 Algemene wet bestuursrecht bevoegd om het voertuigwrak te verkopen.
Bevoegdheid
Op grond van artikel 125 van de Gemeentewet in samenhang met artikel 5:5 lid 1 APV is de gemeente bevoegd een last onder bestuursdwang op te leggen. De bevoegdheid tot het opleggen van een last onder bestuursdwang is verder uitgewerkt in artikel 5:21 en volgende van de Algemene wet bestuursrecht.
Op grond van artikel 5:25, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht geschiedt de toepassing van bestuursdwang op kosten van de overtreder, tenzij deze kosten redelijkerwijze niet of niet geheel te zijnen laste behoren te komen.
Rechtsopvolger
Wij zullen besluiten dat de last onder bestuursdwang ook geldt voor de eventuele rechtsopvolger en iedere verdere rechtsopvolger.
Vragen?
Heeft u naar aanleiding van deze brief nog vragen of opmerkingen, dan kunt u contact opnemen met een handhavingsmedewerker van het team Veiligheid en vergunningen, via telefoonnummer 0598 – 37 37 37 of het e-mailadres gemeente@midden-groningen.nl.
Met vriendelijke groet,
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Midden-Groningen,
namens dezen,
Team Openbare Orde en Veiligheid.
Bezwaar
Als u het niet eens bent met dit besluit en u bent belanghebbende, dan kunt u bezwaar maken. Dit doet u door per brief of fax –dus niet per e-mail- een gemotiveerd bezwaarschrift te sturen aan het bestuursorgaan dat het besluit heeft genomen. Bijvoorbeeld het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester.
Uw bezwaarschrift dient aan een paar eisen te voldoen, anders kan het bestuursorgaan besluiten uw bezwaar niet in behandeling te nemen. U moet uw bezwaarschrift ondertekenen en u vermeldt in ieder geval:
a. Uw naam en adres
b. De datum van het bezwaarschrift
c. Een omschrijving van het besluit waartegen uw bezwaar is gericht
d. De gronden (motivering) van uw bezwaar
Uw bezwaarschrift moet binnen zes weken na verzending van het besluit door het bestuursorgaan zijn ingediend. Stuur zo mogelijk een kopie van het besluit mee.
U kunt uw bezwaarschrift verzenden naar: de gemeente Midden-Groningen, Postbus 75, 9600 AB Hoogezand.
Voorlopige voorziening
Een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Dat betekent dat het besluit waartegen u bezwaar maakt nog steeds geldig is en ook in werking treedt. Wanneer sprake is van grote spoed, bijvoorbeeld omdat uw belangen worden geschaad door de inwerkingtreding van het besluit, dan kunt u de rechtbank vragen een voorlopige voorziening te treffen. De voorzieningenrechter bekijkt of een voorlopige tussenoplossing noodzakelijk is.
U kunt een voorlopige voorziening aanvragen door een verzoekschrift te sturen aan de rechtbank Noord-Nederland, afdeling bestuursrecht, Postbus 150, 9700 AD Groningen.