Verzoeken persoonsgegevens
Algemeen
De gemeente gebruikt en bewaart persoonsgegevens van u. Volgens de privacywet (AVG) mag u daar zelf over beslissen. Op deze pagina kunt u verschillende soorten verzoeken doen: uw gegevens bekijken, laten aanpassen, laten verwijderen, tijdelijk niet verwerken, bezwaar maken tegen het gebruik of laten overdragen.
Wilt u snel en makkelijk uw persoonsgegevens uit de Basisregistratie Personen (BRP, vroeger GBA) bekijken? Ga dan naar www.mijn.overheid.nl. U hoeft dan geen inzageverzoek bij de gemeente te doen.
Voorwaarden
Voor het indienen van een verzoek bij de gemeente gelden deze voorwaarden:
- U staat ingeschreven in de gemeente Midden-Groningen.
- Het gaat om persoonsgegevens die de gemeente Midden-Groningen heeft geregistreerd, of die in opdracht van de gemeente zijn vastgelegd.
- Het gaat om uw eigen persoonsgegevens. Of om gegevens van een kind jonger dan 16 jaar waarvoor u wettelijk vertegenwoordiger bent. We behandelen een verzoek voor inzage pas nadat we gecontroleerd hebben of u inderdaad wettelijk vertegenwoordiger bent.
Persoonsgegevens inzageverzoek
Met dit formulier dient u een verzoek tot inzage van uw persoonsgegevens in.
Let op! Wilt u voor meerdere personen inzage in persoonsgegevens aanvragen? Vul dan voor ieder persoon 1 apart formulier in.
Geen inzage
-
In uitzonderlijke gevallen kan de gemeente (gedeeltelijk) weigeren om u inzage te geven in uw gegevens. Dit mag alleen als daar een goede reden voor is, bijvoorbeeld:
- Als de veiligheid van de staat in gevaar kan komen.
- Als het is nodig voor het voorkomen, opsporen of vervolgen van strafbare feiten.
- Als het gaat om belangrijke economische of financiƫle belangen van de staat of andere overheidsinstanties.
- Als het is nodig voor toezicht op de naleving van wetten zoals hierboven genoemd.
- Als het is nodig voor de bescherming van u of van de rechten en vrijheden van anderen.
Soms kunnen we een verzoek gedeeltelijk weigeren. Bijvoorbeeld als daarmee de privacy van iemand anders wordt beschermd. Wilt u toch deze gegevens inzien? Dan vragen wij eerst de mening van die andere persoon.
Persoonsgegevens laten aanpassen
Met dit formulier vraagt u ons uw persoonsgegevens te corrigeren (aan te passen).
Persoonsgegevens laten verwijderen
Met dit formulier vraagt u ons om uw persoonsgegevens te verwijderen.
Aanvraag om persoonsgegevens tijdelijk niet te verwerken
Met dit formulier vraagt u ons de verwerking van uw persoonsgegevens te beperken.
Bezwaar maken tegen gebruik persoonsgegevens
Met dit formulier maakt u bezwaar tegen de verwerking van persoonsgegevens.
Persoonsgegevens laten overdragen
U kunt de gemeente vragen om uw persoonsgegevens over te dragen aan uzelf of aan een andere organisatie. Dit heet dataportabiliteit (art. 20 AVG) . Wilt u dit? Neem dan contact met ons op.
Na uw verzoek
- U krijgt een bevestiging via e-mail.
- De gemeente geeft binnen 1 maand een reactie.
- Is uw verzoek groot of ingewikkeld? Dan kan het maximaal 2 maanden duren.
- U kunt de status van uw verzoek bekijken in het e-loket.
Bezwaar en beroep
- Bent u het niet eens met de beslissing over uw verzoek? Maak dan binnen 6 weken bezwaar bij de gemeente.
- Bent u het daarna nog steeds niet eens met de uitspraak op uw bezwaar? Dan kunt u in beroep gaan bij de rechtbank.
- Krijgt u geen duidelijk antwoord op uw verzoek om informatie? Dan kunt u een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.