Kredietbank: Informatie voor hulpverleners

Geldzorgen of -problemen gaan vaak hand in hand met andere problemen. Schulden kunnen leiden tot non-participatie, spanningen in het gezin en psychische en fysieke klachten. Kortom: geldproblemen heb je nooit alleen.

Wat doet de Kredietbank?

Gelukkig hoeft niemand er alleen voor te staan. Daarom helpt Kredietbank Midden-Groningen je om je cliënt weer rust te geven in zijn geldzaken. Bijvoorbeeld door de geldzaken van een cliënt een tijdje uit handen te nemen. Door het wegnemen van stress bij geldzorgen, komt er rust voor jouw cliënt. En dat is fijn, ook voor jou als hulpverlener.

Voor geldzorgen bieden we verschillende oplossingen: advies, budgetcoaching en budgetbeheer of we bieden hulp bij schulden. Ook kan er onder bepaalde omstandigheden een lening bij ons worden afgesloten. Maar wat we ook doen: de cliënt mag zelf beslissen. Door te zoeken naar wat voor de cliënt werkt, zorgen we voor rust in de geldzaken. 

Wat doe je in welke situatie?

Gaat het om slechts één schuld? Is er geen beslag gelegd op bezittingen. Is er geen inhouding CAK en verwacht je dat er ruimte in het budget is voor een aflossing? Ga dan in gesprek over een betalingsregeling. Een budgetcoach van de Kredietbank Midden-Groningen kan je hierbij helpen.

Gaat het om meerdere kleine schulden? Dan kan een lening bij de Kredietbank Midden-Groningen een goede oplossing zijn. Daarnaast kan budgetbeheer of een budgetcoach helpen voor rust in de geldzaken. Of een Schuldhulpmaatje dat jouw cliënt ondersteunt tijdens het proces. 

Gaat het om dreigende achterstanden in de vaste lasten en/of is de cliënt het overzicht kwijt? Vraag dan hulp bij een budgetcoach of kies voor budgetbeheer door de Kredietbank Midden-Groningen. 

Gaat het om meerdere schulden en problemen met aflossen?  Dan kan een schuldhulpverlener je hierbij helpen. 

Gaat het om bijzondere omstandigheden, of weet je niet zeker of en hoe de Kredietbank jouw cliënt kan helpen? Neem contact met ons op, bel 0598 - 37 37 99. We denken graag met je mee om de beste oplossing voor jouw cliënt te zoeken. Merk je weerstand richting de Kredietbank? Geef dan aan dat een collega die meer weet over geldzaken kan aansluiten bij een gesprek.

Wil je cliënt meer grip krijgen op geldzaken, maar wil hij of zij dit liever zelfstandig oplossen?

Wil je cliënt meer grip krijgen op geldzaken, maar wil hij of zij dit liever zelfstandig oplossen?

Dan kunnen jullie ook eens kijken naar:

Maar let wel: vanuit de Kredietbank Midden-Groningen kunnen we een stap verder gaan in het zorgen voor rust in geldzaken. Bijvoorbeeld door de financiën van een cliënt een tijdje uit handen te nemen. Dan kan je cliënt zich richten op eventuele andere problemen. En dat kan fijn zijn. 

Hoe begeleid je een cliënt naar Kredietbank Midden-Groningen?

Heeft iemand (beginnende) schulden? Dan kun je het volgende gedrag herkennen:

  • Stress, onrust, vermoeidheid, agressie
  • Vaak ziek zijn, zich ziek voelen, ziekmelden
  • Weinig reactie op telefoontjes en mails, ongeopende post
  • Het opzeggen van een lidmaatschap bij een vereniging
  • Op een kruispunt in het leven: werkloos, pensioen, scheiding, overlijden partner

Heb je vermoedens van geldzorgen? Ga het gesprek aan. Daarbij kun je het volgende in het achterhoofd houden:

  • Normaliseer de situatie: "Veel mensen..."
  • Oordeel niet; iedereen kan financiële problemen krijgen
  • Stel open vragen; laat je cliënt praten
  • Laat zien dat je goed luistert, reflecteer
    • "Ik hoor je zeggen dat..."
    • "Ik kan me voorstellen dat..."
  • Geef aan dat er een oplossing is

Welke vragen kun je stellen?

  • "Hoe lukt het je om uit te komen met je geld?"
  • "Ik spreek vaan mensen met zorgen over geld. In hoeverre herken je dat soort zorgen?"
  • "Wanneer is de situatie ontstaan?"
  • "Wat is je doel, waar wil je naartoe?"
  • "Wie zijn op de hoogte van je geldzorgen?"
  • "Hoe kan ik je helpen? Waar heb je hulp bij nodig?"

Welke vragen stel je om de ernst van de situatie in te schatten?

  • "Hoe vaak heb je met een deurwaarder of incassobureau te maken?"
  • "Komt het wel eens voor dat je je vaste lasten zoals de huur, energie, of zorgpremie niet betaalt?"
  • "Hoe vaak weet je niet goed hoe je je rekeningen moet betalen?"
  • "Begrijp je alle post die je ontvangt?"
  • Bied jouw hulp aan, maar laat weten dat je cliënt aan het roer staat
  • Stel voor om een collega die meer weet over geldzorgen uit te nodigen voor een gesprek
  • Bel of mail jouw contactpersoon bij de Kredietbank of via het algemene nummer 0598 - 37 37 99 of mail naar kredietbank@midden-groningen.nl.

Wil je je cliënt hulp bieden om de financiële redzaamheid te vergroten?

Wil je je cliënt hulp bieden om de financiële redzaamheid te vergroten?

Binnen de gemeente Midden-Groningen zijn hier een aantal mogelijkheden voor, zoals:

Meer informatie? Vragen?  

Neem gerust contact met ons op. Dat kan door te bellen naar 0598 - 37 37 99.