Kredietbank: Informatie voor hulpverleners

Geldzorgen of -problemen gaan vaak hand in hand met andere problemen. Schulden kunnen leiden tot non-participatie, spanningen in het gezin en psychische en fysieke klachten. Kortom: geldproblemen heb je nooit alleen.

Gelukkig hoeft niemand er alleen voor te staan. Daarom helpt Kredietbank Midden-Groningen je om je cliënt weer rust te geven in zijn geldzaken. Bijvoorbeeld door de geldzaken van een cliënt een tijdje uit handen te nemen. Door het wegnemen van stress bij geldzorgen, komt er rust voor jouw cliënt. En dat is fijn, ook voor jou als hulpverlener. Zo ontstaat er voor jou ruimte om je te richten op de andere problemen die er spelen. 

Wat doet de Kredietbank? 

Veel mensen hebben zorgen over geld. Maar geen situatie is gelijk. Daarom zoeken we bij de Kredietbank Midden-Groningen samen naar een oplossing die voor de cliënt werkt.

Daarvoor hebben we verschillende oplossingen: advies, budgetcoaching en budgetbeheer of we bieden hulp bij schulden. Ook kan er onder bepaalde omstandigheden een lening bij ons worden afgesloten. Maar wat we ook doen: de cliënt mag zelf beslissen. Door te zoeken naar wat voor de cliënt werkt, zorgen we voor rust in de geldzaken. 

Wat doe je in welke situatie?  

Eén schuld

Gaat het om slechts één schuld. Is er geen beslag gelegd op bezittingen. Is er geen inhouding CAK en verwacht je dat er ruimte in het budget is voor een aflossing? Ga dan in gesprek over een betalingsregeling. Een budgetcoach van de Kredietbank Midden-Groningen kan je hierbij helpen.

Meerdere (kleine) schulden

 Gaat het om meerdere kleine schulden? Dan kan een lening bij de Kredietbank Midden-Groningen een goede oplossing zijn. Daarnaast kan budgetbeheer of een budgetcoach helpen voor rust in de geldzaken. Of een Schuldhulpmaatje die jouw cliënt ondersteunt tijdens het proces.

(Dreigende) achterstanden, geen overzicht meer

 Gaat het om dreigende achterstanden in de vaste lasten en/of is de cliënt het overzicht kwijt? Vraag dan hulp bij een budgetcoach of kies voor budgetbeheer door de Kredietbank Midden-Groningen. 

Meerdere schulden en problemen met aflossing of betaling vaste lasten

Gaat het om meerdere schulden en problemen met aflossen?  Dan kan een schuldhulpverlener je hierbij helpen. 

Bijzondere omstandigheden, weerstand, twijfel

Gaat het om bijzondere omstandigheden, of weet je niet zeker of en hoe de Kredietbank jouw cliënt kan helpen?  Neem contact met ons op, bel 0598 -37 37 99. We denken graag met je mee  om de beste oplossing voor jouw cliënt te zoeken. Merk je weerstand richting de Kredietbank? Geef dan aan dat een collega die meer weet over geldzaken kan aansluiten bij een gesprek.

Wil je cliënt meer grip krijgen op geldzaken, maar wil hij of zij dit liever zelfstandig oplossen?

Dan kunnen jullie ook eens kijken naar:

Stichting Knip  geeft bijvoorbeeld een praktische cursus van 7 bijeenkomsten om meer grip te krijgen op je geldzaken.

Zelf je schulden regelen, hier kun je zelf een plan maken om schulden op te lossen.

Startpunt geldzaken, hier maak je samen een geldplan op.

Maar let wel: vanuit de Kredietbank Midden-Groningen kunnen we een stap verder gaan in het zorgen voor rust in geldzaken. Bijvoorbeeld door de financiën van een cliënt een tijdje uit handen te nemen. Dan kan je cliënt zich richten op eventuele andere problemen. En dat kan fijn zijn. 

Hoe begeleid je een cliënt naar de Kredietbank Midden-Groningen? 

Stap 1, heeft iemand (beginnende) schulden? Dan herken je vast het volgende gedrag: 

  • Stress, onrust, vermoeidheid, agressie 
  • Vaak ziek zijn, zich ziek voelen, ziekmelden 
  • Weinig reactie op telefoontjes of mailtjes, ongeopende post 
  • Het opzeggen van een lidmaatschap bij een vereniging 
  • Op een kruispunt in het leven: werkloos, pensioen, scheiding, overlijden partner 

Stap 2, ga het gesprek aan: 

  • Normaliseer de situatie: “Veel mensen…” 
  • Oordeel niet; iedereen kan financiële problemen krijgen 
  • Stel open vragen; laat de cliënt praten 
  • Laat zien dat je goed luistert, reflecteer 
  • “Ik hoor je zeggen dat…” 
  • “Ik kan me voorstellen dat…” 
  • Geef aan dat er een oplossing is 

  Welke vragen kun je stellen? 

  • Hoe lukt het je om uit te komen met je geld? 
  • Ik spreek vaak mensen met zorgen over geld. In hoeverre herken je dat soort zorgen? 
  • Wanneer is de situatie ontstaan? 
  • Wat is je doel, waar wil je naartoe? 
  • Wie zijn op de hoogte van je schulden? 
  • Hoe kan ik je helpen? Waar heb je hulp bij nodig? 

Welke vragen stel je om de ernst van de situatie in te schatten? 

  • Hoe vaak heb je met een deurwaarder of incassobureau te maken? 
  • Komt het wel eens voor dat je je vaste lasten zoals de huur, energie of zorgpremie niet betaalt? 
  • Hoe vaak weet je niet goed hoe je je rekeningen moet betalen? 
  • Begrijp je alle post die je ontvangt?

Stap 3, hoe begeleid je je cliënt naar de Kredietbank? 

  • Bied jouw hulp aan, maar laat weten dat je cliënt aan het roer staat 
  • Stel voor om een collega die meer weet over geldzorgen uit te nodigen voor een gesprek.
  • Bel of mail jou contactpersoon bij de Kredietbank of via het algemene nummer 0598 – 37 37 99 of mailadres kredietbank@midden-groningen.nl

Wil je je cliënt hulp bieden om de financiële redzaamheid te vergroten?

Binnen de gemeente Midden-Groningen zijn hier een aantal mogelijkheden voor, zoals:

Meer informatie? Vragen?  

Neem gerust contact met ons op. Dat kan door te bellen naar 0598 - 37 37 99.