Privacyverklaring Midden-Groningen

Algemeen

De gemeente Midden-Groningen heeft een groot aantal taken die voortvloeien uit de Gemeentewet en andere wet- en regelgeving. Voor de uitvoering van deze taken verwerken wij persoonsgegevens van inwoners. Denk bijvoorbeeld aan het bijhouden van gegevens in de Basisregistratie Personen. Of het uitvoeren van de Participatiewet en de Wet maatschappelijke ondersteuning.

In deze privacyverklaring leggen wij uit hoe wij omgaan met persoonsgegevens en welke rechten u heeft.

Persoonsgegevens uitgelegd

Persoonsgegevens zijn gegevens die iets over u zeggen. Bijvoorbeeld uw naam, adres, geboortedatum, telefoonnummer, e-mailadres, BSN en biometrische gegevens zoals vingerafdrukken. Wij verkrijgen deze gegevens bijvoorbeeld wanneer u:

  • Zich inschrijft bij de gemeente.
  • Een paspoort aanvraagt.
  • Een vergunning aanvraagt.

Verwerking van uw persoonsgegevens

Hoe de gemeente omgaat met uw persoonsgegevens

Wij verwerken persoonsgegevens van iedereen met wie wij contact hebben of die onze website bezoekt. Dit zijn bijvoorbeeld inwoners, contactpersonen, medewerkers, raadsleden en leveranciers. 

Soms verwerken wij ook gegevens van personen die niet in onze gemeente wonen. Zoals nabestaanden bij de aanvraag van een grafhuur.

Wij verwerken persoonsgegevens alleen als daar een geldige grondslag voor is op basis van artikel 6 van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), bijvoorbeeld:

  • Wettelijke verplichting (bijvoorbeeld het beoordelen van uw aanvraag).
  • Uitvoering van een overeenkomst.
  • Gerechtvaardigd belang.
  • Toestemming.

Voorbeelden van doelen:

  • Uitvoeren van wettelijke taken.
  • Verwerken van betalingen en versturen van nieuwsbrieven.
  • Contact met u opnemen over dienstverlening.
  • U informeren over wijzigingen.
  • Verzenden van wettelijke documenten (zoals belastingaanslagen).

Soms verwerken wij ook bijzondere of gevoelige gegevens. Dit doen wij alleen als dat wettelijk is toegestaan.

Wij verwerken uw gegevens zorgvuldig en beveiligd. Alleen geautoriseerde medewerkers hebben toegang tot uw gegevens. Zij hebben een geheimhoudingsplicht. We gaan dus voorzichtig om met de gegevens die u ons geeft. 

Wij bewaren uw gegevens niet langer dan nodig is. Dit doen we alleen zolang het nodig is voor het doel waarvoor we de gegevens hebben verzameld of zolang de wet dit voorschrijft.

De gemeente Midden-Groningen deelt uw gegevens alleen met andere organisaties als dit wettelijk verplicht is.

Soms hebben organisaties uw gegevens nodig om namens on een taak uit te voeren. In dat geval maken we afspraken om ervoor te zorgen dat uw gegevens net zo goed beveilig en vertrouwelijk blijven. De gemeente blijft altijd verantwoordelijk voor de verwerking van uw gegevens.

Beveiligen van informatie en persoonsgegevens

Wij nemen passende technische en organisatorische maatregelen om uw gegevens te beveiligen tegen verlies of onbevoegde toegang. Wij volgen hierbij de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO). Dit is het overheidsbreed normenkader voor informatiebeveiliging.

Daarnaast past de gemeente Midden-Groningen de Cyberbeveiligingswet (CBW) toe. Deze wet helpt om persoonsgegevens beter te beschermen tegen digitale aanvallen.

Toezicht op het verwerken van persoonsgegevens

De verwerking van persoonsgegevens valt onder toezicht van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP)

Naast de AVG zijn ook andere wetten van toepassing. Zoals:

Uw rechten

U heeft op grond van de AVG de volgende rechten:

  • Recht op informatie: U mag vragen waarom uw gegevens worden verwerkt en wat ermee gebeurt.
  • Recht op inzage: U mag bekijken welke gegevens wij van u hebben.
  • Recht op correctie of verwijdering: U mag ons vragen gegevens aan te passen of te verwijderen.
  • Recht op beperking van de verwerking.
  • Recht op bezwaar tegen verwerking.
  • Recht op dataportabiliteit.
  • Recht om een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Verzoek om persoonsgegevens

U kunt uw verzoek tot inzage van uw persoonsgegevens gemakkelijk, veilig en snel indienen via onze website. Dit kan via een digitaal formulier op de pagina ‘verzoek om persoonsgegevens’.  

Voor bepaalde andere gegevens:

  • Werk, re-integratie en inkomen: 
    • Wilt u deze gegevens inzien? Maak dan een afspraak met BWRI

Wij vragen u zich te identificeren bij het indienen van een verzoek.

Datalekken

Ondanks onze zorgvuldigheid kan een datalek optreden. Bijvoorbeeld:

  • Verkeerd verzonden post of e-mail.
  • Te veel informatie op een website.
  • Verlies van een dossier.

Meld een mogelijk datalek direct via datalek@midden-groningen.nl

Datalek FAQ

  • Wij informeren betrokkenen wanneer nodig.
  • We leggen uit welke maatregelen we hebben genomen.
  • Ernstige datalekken melden wij aan de Autoriteit Persoonsgegevens.

Meer informatie of klachten

Heeft u vragen of klachten over de verwerking van uw gegevens? 

  • Bespreek dit met uw contactpersoon bij de gemeente.
  • Of neem contact op met de functionaris gegevensbescherming via datalek@midden-groningen.nl

Wijziging van deze privacyverklaring

De gemeente kan deze verklaring aanpassen. De meest recente versie staat op onze website. Controleer deze regelmatig om op de hoogte te blijven.